آیه 28 سوره نحل:»الَّذِینَتَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ماکُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما کُنْتُمْتَعْمَلُونَ»
این آیه خیلی ظریف به حالات درونی و البته ظاهری یکسری از آدم ها پرداخته در حالی که فرشته اومده جونشونو بگیره، اونها در مقابلعذابی که قراره سرشون بیاد سر تسلیم فرود میارن و زیر لب میگن: " ما که اینکار بد رو نکردیم!"
خدا میگه: "من خبر دارم شما چه کردید!"
در انتها راوی میگه: " جایگاه متکبران بدجایگاهیه"
این مکالمه کوتاه، درون آدم متکبر و مغرور رو نشونمیده، چنین آدمی دو تا ویژگی داره؛ یکی اینکه گناه های خودشو کم و ناچیز می دونه وحداقل صفت رحمانیت خدا رو دستاویز قرار نمیده تا مشمول رحمت و غفران بشه!
دوم اینکه چنین آدمی، طوری صفت غرور و تکبر براشملکه نفسانی و نهادینه شده که بعد از مرگ هم با تکبر و غرور محشور میشه و این صفتشاجازه نمیده حتی شفاعت دیگران هم شامل حالش بشه! چون نمی خواد قبول کنه "بابا خاکعالم که بر سرت روانه شده... دیگه حداقل بذار دستتو بگیرن کم عقل"!
یعنی عملاً خودشو از هرچیزی که یه ذره بتونه نجاتشبده محروم می کنه.
.
.
پ.ن: یه عزیزی می گفت وقتی چنین توصیف چندش آوری ازآدم بدهای عالَم به گوش و چشمت خورد حتما بگو "پناه بر خدا".
ما را در سایت خودمانیم کسی جز تو نفهمید مرا... دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 123